Inför besöket på Mälarhöjdens Veterinärpraktik

Inför besöket på Mälarhöjdens Veterinärpraktik

Här hittar du goda råd och praktisk information inför ditt besök hos oss på Evidensia Mälarhöjdens Veterinärpraktik.

Idag: 08:00 ­- 18:00

När du ringer veterinären

När du ringer till oss angående ett sjukt djur är det bra om du kan svara på följande frågor:

  • Djurets ålder, ras och kön
  • Ditt djurs allmäntillstånd, är djuret hängigt eller oroligt?
  • Har ditt djur feber?
  • Hur är andningen?
  • Slemhinnefärg? Lyft på läppen och titta.
  • När kissade ditt djur senast?
  • Hur är avföringen?
  • Äter och dricker djuret normalt?
  • Äter ditt djur någon medicin?

Lättakut

Vi har avsatta tider varje dag för akutbesök. Vi har ingen drop-in på vår akutmottagning så ring oss gärna eller genomför din akutbokning online, antingen på vår hemsida eller i Evidensia-appen.

Tidsbokning

För att boka tid kan du antingen ringa oss eller boka online, antingen på vår hemsida eller i Evidensia-appen.

Boka tid online på vår hemsida

Ladda ner Evidensia-appen här

Uteblivet/sent avbokat besök

Vi tar ut en avgift vid uteblivet besök eller för avbokningar som sker senare än 24 timmar före den bokade tiden.

Viktiga saker att ha med och tänka på

  • Djurets försäkringsbevis (eller information om försäkringsbolag och försäkringsnummer) och ha koll på ditt försäkringsskydd
  • Sällskapsdjurspass/EU-pass eller vaccinationsintyg
  • Journalanteckningar om du tidigare besökt annan klinik eller ett djursjukhus som inte tillhör Evidensia för samma åkomma (Evidensia har samma journalsystem på alla våra kliniker)
  • Ha alltid ditt djur kopplat eller i bur

Hitta till oss

Med tunnelbana

Åk röda linjen till ändstation Fruängen. När du kommer ur tunnelbaneutgången, tag vänster och följ centrumgången 100 meter. Passera Fruängens Läkarhus och tag sedan vänster vid parkeringen. Från T-centralen tar resan cirka 18 minuter och från Hornstull cirka 10 minuter.

Med bil norrifrån

Kör E4/E20 Södertäljevägen mot Södertälje. Vid avfart 153 håll höger in på avfarten i riktning mot Västertorp/Hägersten/Fruängen. Efter 275 meter sväng vänster vid Personnevägen och kör över motorvägen, åk rakt fram i rondellen så kommer du ut på Mickelbergsvägen i riktning mot Fruängen. Fortsätt ca 900 meter på Mickelbergsvägen och sväng sedan höger in på Fruängsgatan. Efter 200 meter sväng höger in på Fruängens kyrkogata och fortsätt tills du kommer till parkeringen.

Med bil söderifrån

Kör E4/E20 Södertäljevägen mot Stockholm. Sväng av på avfart 152 ”Bredäng/Mälarhöjden/Fruängen/Segeltorp”. Fortsätt genom att köra rakt fram i rondellen i riktning mot Fruängen, följ den vägen förbi en OK/Q8-mack på höger sida, vid nästa rödljus, sväng vänster in på Fruängsgatan. Fortsätt 625 meter och sväng sedan vänster in på Fruängens kyrkogata och fortsätt tills du kommer till parkeringen.

Parkeringsplatser

Det finns en parkering precis utanför där man får stå i 2 timmar. Glöm inte att använda P-skiva!

Anmäl dig i receptionen vid ankomst

Anmäl dig i receptionen vid ankomst oavsett om besöket är akut eller om du har en bokad tid. Ha alltid ditt djur kopplat eller i bur.

Minska risken för smittspridning!

Har ditt djur hosta, kräkning, diarré, feber, klåda eller något annat symptom som du misstänker kan smitta? Ring eller kom in och anmäl dig utan ditt djur, så får du mer information om var ni kan komma in tillsammans.

Priser och kostnader för veterinärvård

När du och ditt djur söker vård hos oss kan du be oss om ett uppskattat pris för veterinärvården - och vad som kan påverka den - både före, under och efter besöket.

Inför besöket kan du titta på vår prislista. Om du inte hittar en prisuppgift på det du söker, tveka inte att kontakta oss på telefon för en preliminär prisuppgift.

Här kan du se vår prislista

Här kan du läsa mer om priser och kostnader för veterinärvård

Betalning

Den vanliga rutinen är att du betalar för ditt djur innan hemgång. Du kan betala med bank- och kreditkort (ej American Express) samt Klarna. Kliniken är kontantfri.

Direktreglering

Under kontorstid finns det möjligheter att direktreglera med försäkringsbolaget om du har ditt djur försäkrat.

  • Meddela kliniken/djursjukhuset att du vill direktreglera.
  • Du behöver ha med dig försäkringsnumret för din djurförsäkring.
  • Efter behandlingen kontaktar Evidensia försäkringsbolaget.
  • Du betalar självrisken och eventuella kostnader som inte täcks av din försäkring till kliniken/djursjukhuset.

Ibland måste ditt försäkringsbolag säga nej till direktreglering. Det kan till exempel bero på:

  • Tidpunkten för veterinärbesöket; vissa försäkringsbolag har inte öppet på kvällar och helger.
  • Att veterinärbesöket inte ersätts enligt djurförsäkringens villkor.
  • Att din försäkrings inte är betald.

När det inte går att direktreglera ska hela kostnaden för veterinärbesöket betalas till kliniken. Du ger sedan själv en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag.

Frågor

Det är vanligt att ha frågor och funderingar inför ett veterinärbesök. Skriv gärna upp dina frågor och ta med till ditt bokade besök. Det är viktigt för oss att du lämnar kliniken välinformerad och med svar på alla dina frågor.

Väntetid

Dessvärre blir det ibland förseningar. Anledningen till detta kan exempelvis vara att det kommer in akuta sjukdomsfall som måste behandlas direkt. Vi försöker sätta av tider till akutpatienter, men vid hög belastning kan det ändå drabba tidsbokade patienter. 

Att beräkna hur lång tid varje besök kommer att ta är ofta väldigt svårt. Ibland har patienterna mer omfattande problem än vad som angetts vid tidsbokningen. Därför är det viktigt att du försöker beskriva ditt djurs symtom, så noggrant som möjligt när du bokar tid hos oss.

En del patienter behöver ges lite lugnande innan vissa undersökningar eller behandlingar, vilket också kan göra att besöket tar längre tid än beräknat.

Vi är medvetna om att många har tagit ledigt från jobbet för att besöka oss, och vi gör vårt bästa för att ge dig och ditt djur en så bra service som möjligt.

Förbud mot fotografering och filmning utan tillstånd

Denna klinik/detta sjukhus är inte en offentlig plats. Därför behöver du tillstånd för att fotografera och filma i våra lokaler.

Förbudet finns för att värna om sekretessen och integriteten för anställda och besökare, samt ge den kliniska personalen ro att utföra sitt sjukvårdsarbete. Alla hos oss ska känna sig säkra på att de inte blir fotograferade eller filmade mot sin vilja. Bild- eller filmdokumentation av ett besök, en undersökning, bedömning eller behandling får enbart ske med vårt medgivande.

Undantag mot förbudet

Du får ta stillbilder på ditt djur under ert besök om dessa bilder inte innehåller andra djur eller personer. Samma villkor gäller för foton på dig själv, inga andra får synas utan att personerna eller djurägarna medgivit det personligen. Undantaget gäller endast stillbilder, inte film i någon form. Till film räknas även Facetime, Messengersamtal och liknande.

Inför operation

Som djurägare är det en del saker du kan hjälpa oss med för att förbereda ditt djur inför en operation. Du kommer att få utförliga instruktioner från oss i samband med bokningen av operationen. Det är mycket viktigt att du följer dessa instruktioner noga!

Våra recensioner

4

Besöket gick väldigt smidigt när jag var där med mina två katter Ludde & Rufus.En lite mindre klinik med väldigt trevlig personal och en veterinär som verkligen tog sin tid och hittade vad som var fel väldigt snabbt.Hon visade ett genuint intresse av katterna och att hon verkligen brydde sig om dom.Vi kommer att komma tillbaka hit för konsultation i framtiden då det fungerade så bra.

5

Stort tack till er alla på evidensia i fruängen.Ni tar alltid bra hand om vår lilla Theyo och är hjälpsamma med alla tips om hur vi ska ta hand om honom på bästa sätt.Sen bör det nämnas att ni är otroligt hjälpsamma även om man ringer och behöver en tid med hyfsat kort varsel.

5

I never leave reviews but definitely have to for the folks at Evidensia! My cat hates going to the vet, the folks at Evedensia made it so much easier for her to relax and settle in. Help was at hand when things got stressful for her and everyone was so patient and kind.Our vet was extremely thorough, and described everything in detail, zero patronising or sugar coating - just good, helpful factual information for us to make sure Gato lives a healthy and happy life.Recommend membership also, we got an awesome little goodybag full of super cool stuff for Gato to enjoyThanks for being so fantastic today! I really appreciate it!

5

Stort TACK till hela Evidensia-teamet, för trevligt bemötande och stort engagemang av både hund och djurägare! Speciellt stort TACK till Marian veterinär, som på ett mycket professionellt och tryggt sätt tog sig an vår lilla Maja. Är så tacksam för allt ni gjorde för Maja.Kan varmt rekommendera Evidensia Mälarhöjdens Veterinärpraktik. Tack för att ni finns, ni är bäst, Jonas och Susanne

Baserat på recensioner från Google

Kliniken

  • Måndag
    08:00 ­- 20:00
  • Tisdag
    08:00 ­- 18:00
  • Onsdag
    08:00 ­- 20:00
  • Torsdag
    08:00 ­- 18:00
  • Fredag
    08:00 ­- 18:00
  • Lördag
    Stängt
  • Söndag
    Stängt

Medarbetare

default avatar

Susanne

Klinikchef

Susanne är sedan sommaren 2022 klinikchef på Evidensia Mälarhöjdens Veterinärpraktik. Hon har arbetat i djursjukvårdsbranschen sedan 2003, varav 18 år på Evidensia Södra Djursjukhuset Kungens Kurva. Susanne började som receptionist på Södra Djursjukhuset (tidigare Södra djurkliniken) 2003. Hon har även arbetat som djurvårdare under en period och tog även D9 som på den tiden kallades för C15. Efter en tid som sköterska och receptionist började Susanne att arbeta som avdelningschef för reception och telefon, det gjorde hon i cirka 11 år. De sista åren på Södra Djursjukhuset arbetade hon som HR-assistent. Innan Susanne började som klinikchef hos oss på Mälarhöjden så arbetade hon som klinikchef på Roslagstulls Veterinärklinik Exotic i ca 1,5 år Det bästa med att arbeta i den här branschen är att man får arbeta med både djur och människor, att vi hjälper våra patienter till ett bättre liv och mindre lidande. Jag är så stolt över det arbete vi gör varje dag säger Susanne. Tiden innan djursjukvårdsbranschen har Susanne bland annat arbetat med kundservice, och som CAD-ritare och skyltmakare. Susanne har två Dvärgschnauzers. Valencia och Zamora. Hon har även ägt några islandshästar under åren.
Läs mer om Susanne
default avatar

Bogdan

Leg. Veterinär

default avatar

Dalia

Leg. Veterinär

default avatar

Marian

Leg. Veterinär

Våra medarbetare

Facebook inlägg